Németország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Olaszország, Svédország, Hollandia, Belgium, Svájc és persze Magyarország – ezek a főbb európai országok, ahol január első hetében az újévben nem lesz tanítás.
Néhány országban bevett szokás volt korábban is, hogy a karácsonyi időszakot megtoldották pár nappal, például amolyan síszünetként. Ugyanakkor ma már a tehetős nyugat-európai államok némelyikében is óvatosabbak az intézmények nyitvatartása kapcsán. Az ok: természetesen az energiafogyasztás csökkentése.
A francia egyetemek nemzeti szövetsége például
csak erre az évre 100 millió eurós, azaz több mint 40 milliárd forintos többletköltséget becsült az ágazat számára, jövőre viszont már ötször ekkorát!
De ez csak a jéghegy csúcsa. Ahogyan azt az universityworldnews.com szakportál egy friss elemzésében bemutatta, az egyetemek Európa-szerte többszörösére emelkedő energiaszámlákkal szembesülnek. Ez a krízis pedig mind a hatóságok, mind a felsőoktatási intézmények részéről cselekvést igényel rövid és középtávon egyaránt.
Nem csak az előadókat fűtik az egyetemek
Közismert, hogy az egyetemek nagy energiafogyasztók. Ingatlanjaik általában hatalmasak és széttagoltak. Működésükhöz szinte hozzátartozik a magas energiafogyasztás, akár az egyes tudományterületeken folyó képzéshez, akár a kutatási tevékenységekhez, akár az olyan létesítmények fenntartásához, mint a laboratóriumok és az áramfaló adatközpontok, szerverközpontok.
Egyes országokban az infláció és a megugró energiaszámlák csak súlyosbítják az ágazat strukturális alulfinanszírozottságát –
állapítja meg az elemzés. A COVID-19 világjárvány két nehéz éve után ez kevés mozgásteret hagy most az európai egyetemeknek, hogy fel tudjanak dolgozni egy újabb nagy megrázkódtatást. Emiatt sokan olyan intézkedéseken gondolkodnak – vagy már meg is valósították azokat – mint például az épületek fűtésének csökkentése és a nyitvatartási idő csökkentése, továbbá az egyetemek téli hosszabb zárva tartása, vagy esetenként akár a teljes mértékben online oktatáshoz való visszatérés.
Számos ország érintett, nagyok és kisebbek is
Az írás a francia felsőoktatás mellett a lett egyetemeket is például hozza, amelyek úgy döntöttek, hogy a tanulási folyamatot „felpörgetik”, és a lehető legtöbb előadást, labor-órát és kutatási tevékenységet zsúfolnak be ebbe az időszakba.